Interesul pentru vehicule electrice este în creștere în Europa: 55% dintre consumatori și 100% dintre managerii de flote declarându-și intenția de a cumpăra un astfel de vehicul în următorii doi ani, potrivit sondajului e-Readiness Report 2021, realizat de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. Și statisticile privind înmatriculările de mașini verzi din România arată o apetență mărită pentru această categorie de autoturisme.
Vânzările de vehicule electrice ar putea atinge aproape un sfert (23% – 1,7 milioane unități) din totalul vânzărilor de mașini noi până în 2024, pe cele mai importante șase piețe din Europa (Franța, Germania, Italia, Norvegia, Spania și Elveția), evoluție impulsionată de mașinile cu baterii, arată raportul specialiștilor din rețeaua PwC.
Segmentul de flotă (B2B) va rămâne cel mai atractiv, cu o cotă estimată la aproximativ 55% din totalul pieței de mașini electrice. Conform studiului, cele mai importante trei criterii avute în vedere pentru aceste achiziții sunt imaginea companiei, stimulentele fiscale și reducerea amprentei de carbon. În următorii doi ani, companiile mari vor deține cele mai mari flote de mașini electrice, în timp ce firmele medii vor înregistra cea mai mare creștere.
„În ultimii ani consumatorii din Europa au început să devină din ce în ce mai preocupați de protejarea mediului ceea ce a dus și la creșterea interesului pentru mașinile nepoluante. Astfel, piața auto are șanse să se redreseze, după criza sanitară, și printr-o orientare mai mare către vehiculele electrice, mai ales că multe state susțin achiziția de mașini electrice și hibride prin stimulente financiare care ajung să reprezinte până la o treime din prețul de vânzare cu amănuntul al acestora pe unele piețe”, spune Daniel Anghel, Partener, Lider pentru industria auto, PwC România.
Specialiștii PwC detaliază programul autorităților române de sprijinire a cumpărarea autovehiculelor nepoluante, programul Rabla Plus, prin care se oferă un ecotichet de 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric și de 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid.
Pentru acest program, autoritățle tocmai au suplimentat săptămâna trecută bugetul, cu 200 de milioane de lei. Astfel, bugetul inițial din aprilie era cel mai mare de până acum, de 400 de milioane de lei, dublu față de bugetul de anul trecut, iar cu suplimentarea actuală, devine triplu față de 2020 și la un total aferent anilor 2020 și 2021 de 800 de milioane de lei, potrivit datelor Administrației Fondului pentru Mediu.
Interesul pentru Rabla Plus se vede în ultimele cifre publicate de AFM, în creștere față de luna anterioară. Astfel, potrivit datelor centralizate de AFM la data de 19 august, s-au înscris la producători/dealeri auto 6.047 de persoane fizice, fiind achiziționate 1.353 autovehicule noi (802 pur electrice, 551 electrice hibride) și 2 motociclete electrice. Până la data menționată s-au înscris la producători/dealeri auto 1.232 de persoane juridice, și au fost achiziționate 630 de autovehicule noi (363 pur electrice și 267 electrice hibride). Și bugetul pentru programul de reînnoire Rabla Clasic a fost suplimentat, începând de sâmbătă, 28 august, cu aceeiași sumă.
La nivelul țării, conform celor mai recente date ale Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), din iulie, s-au înmatriculat 1.698 de mașini electrice 100% și full hybrid, ceea ce reprezetnat 11,1% din totalul înmatriculărilor, după cele pe benzină (72,6%), respectiv 16,4% (diesel).
Cifrele APIA indică aproape dublarea ponderii acestor categorii din totalul înmatricutărilor din primeșe șapte luni din 2021 (7.024 înmatriculări – 11,2%), față de perioada similară de anul trecut (3.772 – 6,1%).
Creșterea provine din scăderea segmentului diesel , de la 28,3% (primele 7 luni din 2020), la 22,3% (primele 7 luni din 2021), potrivit datelor APIA.
De altfel, comisia Europeană propune ca, începând cu anul 2035, să nu mai fie vândute mașini noi pe benzină sau diesel, ci doar mașini electrice, parte dintr-un plan amplu de reducere a emisiilor poluante. Ținta intermediară este ca emisiile de CO2 ale mașinilor noi să scadă cu 55% până în 2030 și vor fi impuse și intervale minime la care să existe stații de încărcare pentru mașinile electrice pe autostrăzi.
Principalii factori menționați de respondenții din sondajul PwC pentru alegerea unei mașini electrice sunt economia de combustibil, impactul asupra mediului și posibilitatea de a încărca mașina acasă. Iar printre argumentele contra se numără timpul de încărcare și lipsa infrastructurii publice de încărcare.
Raportul mai arată că se conturează totodată o piață a mașinilor electrice second hand. Vehiculele electrice uzate sunt căutate în principal de către clienți mai tineri și cu venituri mai mici. Astfel, două treimi (67%) dintre consumatorii europeni care vor să-și cumpere un vehicul electric (BEV – cu baterii și PHEV – hibrid plug-in) în următorii trei ani iau în considerare o achiziție second hand, arată raportul. În prezent, doar 15% dintre proprietarii de vehicule electrice le-au cumpărat la mâna a doua.
Analiza a grupat consumatorii europenii care prospectează achiziția unei mașini electrice în șase tipuri de comportamente, potrivit sursei citate:
Studiul a fost realizat în rândul a peste 4.000 de consumatori din cele mai mari șase piețe menționate mai sus și 103 corporații de dimensiuni medii și mari cu flote de vehicule de peste 100 de unități.